דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יש לי שם נפלא לעסק 

מאת    [ 01/09/2005 ]

מילים במאמר: 388   [ נצפה 10737 פעמים ]

על חשיבותו של שם

מה המשותף לעסקים הבאים: רשת מלונות הילטון, אולפני ופרקי השעשועים של דיסני, מחלבות שטראוס והקיוסק של משה (בפינה ליד בית הספר)?

תשובה: כל העסקים האלו מצליחים מאוד למרות ששם העסק הוא שם הבעלים או המייסד. שום דבר מרגש או בומבסטי, רק אדם שהקים עסק, הקפיד על איכויות והפך את השם האישי שלו למותג.

הרבה אנשים חושבים ששם "פיצוצי" לעסק יביא הצלחה. העובדות העגומות הן שהעולם מתנהג אחרת. שם "טוב" יכול לעזור, למשוך תשומת לב, להביא להתעניינות ראשונית וזהו. שם מוצלח יכול לעזור למתג עסק, אבל כל אילו הם נספחים/ נלווים שהשפעתם שולית. אם העסק טוב, השם יתמוך בו, אם העסק גרוע, השם יכול גם להפוך למשל ולשנינה שיעזרו לזכור כמה שהעסק כושל.

אנשים רבים נמשכים (גם "תודות" לאמצעי התקשורת המכוונים את התודעה) לגימיקים. למרבה הצער, ברוב המקרים זו השקעה מיותרת של אנרגיה. הרבה יותר בריא לבחור שם פשוט (אפילו עסק עם השם שלי, כמו שעשה פעם בחור צעיר בשם איב סאן לורן), שם המשקף את מהות העסק ואז לדאוג שהעסק כבר יהפוך את השם למותג. למשל חברת IBM (מי יודע מה אומרים ראשי תיבות אלו?) הצליחה למרות השם ולא בגללו.

הגנה על שם

שאלה נוספת שאנו נשאלים לעיתים קרובות היא האפשרות להגן על שם העסק שלי מפני מתחרים. הדבר אפשרי, אולם הוא קשה ויקר. קוקה קולה או מקדונלדס משקיעות מליוני דולרים בכך. השאלה היא אם ההשקעה מצדיקה את עצמה.

ברוב המקרים התשובה היא שלילית: הדבר אינו נחוץ כלל ולא שווה את העלויות והאנרגיות. אם יש לי את "פיצריית התאומים" בקרית שמונה, מה אכפת לי אם מישהו יפתח את "פיצריית התאומים" בדימונה? הוא מתחרה בי?

אם מישהו יפתח פיצריית התאומים בכיכר שבו מצוייה הפיצריה שלי, תמיד אוכל להתגונן ולדרוש ממנו להחליף את השם בטענה של גניבת דעת (או כל שם אחר שעוכרי הדין נותנים לזה). אבל בשביל זה להוציא סכומים גדולים על רישום שם והגנה עליו? נראה לי שברוב המקרים המדובר בבזבוז משאבים משווע.

אם אני מתכנן להקים עסק עולמי גדול ורוצה לרשום שם שייצג אותי בכל העולם, אז כללי המשחק שונים: עלי להשקיע סכומים גדולים ברישום ווידוא שהשם לא "תפוס" ברחבי העולם, להקים מחלקה משפטית גדולה שתטפל בזה וכד'. אבל אם אני מתכנן עסק כלל עולמי, בכל מקרה אני מדבר על תקציב של מיליונים ואז הסיפור הוא אחר.

לסיכום

אם יש לנו רעיון נחמד לשם הפירמה שלנו, יופי. אם לא, כל שם יהיה טוב ואנחנו כבר נעשה את העסק שלנו לשם דבר, לתפארת ולתהילה.
יוסי נתנזון הוא השותף המנהל במשרד משה נתנזון ושות'. המאמר נכתב במקור לפרסום במסגרת פורום יזמות וניהול עסק בתפוז. אשמח לקבל הערות והארות על המאמר או בכל נושא אחר.
articles@natanson.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב